معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه از جذب نیروهای نخبه دستگاه قضا از طریق «نشان گذاری» خبر داد.

تأکید معاون منابع انسانی قوه قضائیه بر جذب نیروهای نخبه

محمدباقر الفت در جمع مدیران کل تابعه معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه تمام سازمان‌هایی که به نیروی انسانی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند به روش‌های مختلف به جذب نیرو می‌پردازند، عنوان کرد: جذب نیرو در منصب قضاوت در معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، سه روش مشخص اعم از برگزاری آزمون عمومی، جذب اختصاصی از طریق دعوت به مصاحبه علمی از داوطلبان واجد شرایط و جذب دانشجویان بورسیه دانشگاه علوم قضایی دارد که می‌توان بر اساس آن داوطلبان امر قضا را جذب کرد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: آنچه بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه ذکر شده و جذب از طریق برگزاری آزمون و ایجاد رقابت بین داوطلبان مستعد با شرایط عمومی است، در برخی موارد اعم از نوع برگزاری آزمون (تستی) ایرادات اساسی دارد و موجب افت چشمگیر در جذب داوطلبان می‌شود.

وی افزود: داوطلبان منصب قضا باید قدرت بیان مطلب و توضیح و بیان استدلال مطالب را داشته باشند و نمی‌توان به حفظ مطالب و گذراندن آزمون تستی بسنده کرد؛ لذا فهم صحیح مطالب مورد توجه است. نیروهای توانمند با تشریح مباحث حقوقی از طریق فهم حقوقی سنجیده می‌شوند.

الفت با اشاره به به سیاست‌ها و راهبردهای دستگاه قضا اظهار کرد: نظر به بازنگری در نظام جذب و منابع انسانی قوه قضاییه در راستای منویات رئیس قوه قضاییه و استقرار آن با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط مبتنی بر ملاحظات سند تحول، تحول اساسی در جذب و گزینش صورت گرفته است و اجرای برنامه‌های عملیات آن در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: لذا مقرر شده با تنظیم شیوه نامه، جذب نخبگان در قوه قضاییه با ذکر شرایط عمومی و اختصاصی از طریق نشان گذاری صورت گیرد و مطابق دستورالعمل افراد دارای صلاحیت و شاخص‌های شایستگی شناسایی و توسط معرفین معتبر معرفی شوند و وارد فرایند گزینش و آموزش شوند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: قطعاً به منظور صرفه جویی در زمان، نظارت دقیق و کاهش ریسک خطای انسانی، امکان مدیریت، بازبینی و کنترل فرایندها، ارائه خدمات آموزشی و افزایش بهره وری نیروی انسانی بایستی از مزایای هوشمندسازی فرایندها نهایت بهره را برد و با استفاده از هوش مصنوعی جریان اطلاعات را با مستندات جدید تجزیه تحلیل و مطلوب‌ترین تصمیمات را اتخاذ کرد وگرنه با بهره‌گیری از نیروی انسانی صرف زمان را از دست خواهیم داد.

وی افزود: باید از فناوری هوش مصنوعی برای پیشبرد و سرعت‌دهی به سیاست‌ها و خط مشی دستگاه قضا بهره‌مند شویم تا حجم کاری نیروی متخصص را کاهش و بر تقویت تحرک داخلی و حفظ کارکنان بیفزاییم.

الفت همچنین تاکید کرد: جذب و ورود افراد به دستگاه قضا بر اساس فرایندهای گزینش یک اصل است و افراد بدون طی مراحل گزینش امکان ورود به دستگاه قضا را نخواهند داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.